GALERIA


Historia ROD

Ogłoszenia

Aktualności

Prawo w PZD

Dokumenty

Konkursy

Instruktor radzi

kontakt





Zasady funkcjonowania komisji rewizyjnych ROD określają zapisy §89 do 93 Statutu PZD oraz Regulamin KR uchwalony przez Krajową KR dnia 12 listopada 2015 r. Uchwały nr 8/III/2015 KKR PZD z dnia 12 listopada 2015 r w sprawie wprowadzenia obowiązujących wzorów protokołów i sprawozdań.


Materiały dotyczące Komisji Rewizyjnych można odszukać na stronie:
www.slaski-ozpzd.pl
szukaj:
Komisja Rewizyjna
WSZYSTKIE MATERIAŁY

1. Działalność kontrolną w ROD prowadzi komisja rewizyjna.

2. Komisja rewizyjna ROD składa się z 3 - 9 członków.

3. Liczbę członków komisji rewizyjnej ustala walne zebranie sprawozdawczo-wyborcze w granicach określonych w ust. 2.

1.Zgodnie z §36 Statutu PZD przewodniczący komisji lub jego zastępca mają prawo uczestniczyć z głosem doradczym w zebraniach innego organu danej jednostki organizacyjnej PZD.

2.Nie można być jednocześnie członkiem Zarządu ROD i Komisji Rewizyjnej ROD.

3.Osoba bliska członka komisji nie może być członkiem organu PZD w danej jednostce organizacyjnej PZD.

4.Posiedzenia Komisji Rewizyjnej ROD odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na pół roku.

Celem kontroli jest badanie działalności ROD w zakresie:

1/ legalności tj. zgodności podejmowanego działania z obowiązującymi przepisami prawa, Ustawy o ROD, Statutu PZD, Regulaminu ROD i uchwał organów statutowych,

2/gospodarności tj. celowego i oszczędnego dysponowania środkami finansowymi na zasadach rachunku ekonomicznego oraz wykazania dbałości o właściwe zabezpieczenie majątku,

3/rzetelności tj. dokumentowania wszystkich podejmowanych czynności zgodnie ze stanem faktycznym.

Komisje Rewizyjne ROD



1.Prowadzą działalność kontrolną w ROD,

2.Przeprowadzają w danym roku kalendarzowym kontrolę z własnej inicjatywy, na polecenie OK. Rewizyjnej lub na wniosek Prezydium OZ,

3. Kontrole mogą być przeprowadzane, jako:

1/ badanie całokształtu działalności jednostki organizacyjnej PZD,

2/ badanie zagadnień problemowych,

3/ badanie rocznych sprawozdań finansowych,

4/ badanie skarg.

4.Ustalenia kontroli należy formułować zwięźle i ujmować w protokole w grupach tematycznych.

5. W razie stwierdzenia istotnych nieprawidłowości należy:

1/ określić, na czym one polegają oraz podać ich rozmiary i częstotliwość,

2/ wskazać konkretne fakty (przykłady), przyczyny i okoliczności ich powstania,

3/ wskazać ich ujemne skutki, a w szczególności możliwe do ustalenia rozmiary szkody, w tym utracone korzyści,

4/ o ile jest to możliwe, wskazać osoby odpowiedzialne lub współodpowiedzialne za zaistnienie nieprawidłowości i pobrać od nich pisemne wyjaśnienie , a także ustosunkować się do rzetelności tych wyjaśnień.

W trakcie kontroli zespół kontrolny ma obowiązek zbadać realizację zaleceń wydanych na podstawie poprzednich kontroli, a w przypadku ich nie wykonania ustalić osoby odpowiedzialne za zaniechanie.

6. Zakres kontroli ustala przewodniczący komisji rewizyjnej prowadzącej kontrolę, z tym że w przypadku przeprowadzenia kontroli na polecenie organu nadrzędnego, zawarte w nim określenie zakresu kontroli, jest wiążące.

7.Kontrolę przeprowadza się w siedzibie kontrolowanej jednostki oraz w miejscu wykonywania jej zadań. W przypadku stwierdzenia rażącego naruszenia prawa powszechnie obowiązującego lub związkowego przez zarząd ROD lub poszczególnych jego członków, przewodniczący komisji rewizyjnej ROD ma obowiązek powiadomić o tym właściwy okręgowy zarząd PZD.

1/ wykonują także czynności zgodnie z §92 ust 2,3,4 Statutu PZD tzn.

1. Komisja rewizyjna bada i opiniuje roczne sprawozdanie zarządu ROD i sprawozdanie finansowe ROD.

2. Wyniki kontroli oraz ocenę rocznego sprawozdania zarządu ROD i rocznego sprawozdania finansowego ROD komisja rewizyjna przedstawia wraz z wnioskami na walnym zebraniu. Ocena za okres kadencji przedstawiana jest na walnym zebraniu sprawozdawczo - wyborczym z wnioskiem w sprawie absolutorium dla ustępującego zarządu ROD.

3. Wyniki kontroli wraz z wnioskami komisja przedstawia na posiedzeniu zarządu ROD.

4. Protokoły kontroli oraz wnioski komisja rewizyjna przekazuje zarządowi ROD w terminie 14 dni od daty przeprowadzenia kontroli, a w razie stwierdzenia uchybień także okręgowemu zarządowi.

§ 93 Statutu określa szczegółowy tryb działania komisji rewizyjnej określa regulamin komisji rewizyjnych PZD uchwalany przez Krajową Komisję Rewizyjną.





1.Dokumentacja walnego zebrania:

Komisja Rewizyjna ROD na Walne Zebranie:

1.a/opiniuje sprawozdanie z działalności Zarządu, w tym sprawozdanie finansowe i merytoryczne za ubiegły rok kalendarzowy,

b/ preliminarze finansowe na rok następny ,

c/ udziela absolutorium ustępującemu Zarządowi za okres kadencji.

2.Przedstawia

1/ protokół z badania sprawozdania finansowego,

2/sprawozdanie Komisji Rewizyjnej, który stanowi odrębny dokument, zawierający ustalenia i dorobek Zarządu w okresie ostatniego roku lub kadencji.

Sprawozdanie powinno zawierać, co najmniej:

a/informacje o pracy Komisji Rewizyjnej,

b/ ocenę pracy Zarządu ROD

c/osiągnięte wyniki na działalność ROD

W przypadku pozytywnej oceny pracy Zarządu ROD postawienie wniosku o:

Przyjęcie sprawozdania finansowo-merytorycznego Zarządu lub ustępującego Zarządu,

Udzielenie ustępującemu Zarządowi absolutorium za kadencję( na Walnym Zebraniu Sprawozdawczo- Wyborczym ROD)

Przyjęcie planu pracy na następny rok lub na kadencję wraz z preliminarzem finansowym.

Natomiast w przypadku negatywnej oceny pracy Zarządu ROD koniecznym jest postawienie wniosku o nie przyjęcie sprawozdania Zarządu na Walnym Zebraniu Sprawozdawczo Wyborczym ROD o nie udzielenie Zarządowi absolutorium na kadencję.

Wzory protokołów Komisji Rewizyjnych szukaj na stronie PZD Okręg Śląski w Dokumentach patrz Komisja Rewizyjna

Dokumenty z walnego zebrania :

" Porządek obrad.

" Regulaminu walnego zebrania.

" Sprawozdanie Zarządu ROD z działalności za……

" Sprawozdanie finansowe za okres od……………….

" Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej ROD z działalności w 20…….. roku.

" Zatwierdzenie regulaminu walnego zebrania sprawozdawczo-wyborczego.

" Sprawozdanie Zarządu ROD z działalności w 20…..r .

" Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej ROD z działalności w 20….. rok

" Plan pracy i preliminarz finansowy na 20…… rok..

" Plan wieloletni na lata np. 5 lat.

Protokół dostarczony do dwóch tygodni od walnego zebrania)

Uchwały Walnego Zebrania dotyczące pobierania od członków opłat ogrodowych, zwłaszcza:

" opłaty ogrodowej zgodnie ze Statutem PZD

" opłaty energetycznej zgodnie z uchwałą nr285/2015 Prezydium Krajowej Rady Polskiego Związku Działkowców z dnia 5 listopada 2015 r. w sprawie zasad korzystania z energii elektrycznej w rodzinnych ogrodach działkowych

" Opłaty wodnej zgodnie z uchwałą nr 350/2015 Prezydium Krajowej Rady PZD z 17 grudnia 2015 r.

" w sprawie inwestycji i remontówna podstawie uchwały nr 6/XXIV prezydium KRPZD z dnia 15.01.2015 r w sprawie inwestycji i remontów ( komplet dokumentów znajduje się na str. Głównej PZD OZŚląskiego w linku Prawo /Komisja Rewizyjna/

Poniżej wykaz niezbędnych dokumentów do rozpoczęcia realizacji zadania inwestycyjnego. Prosimy o uważne zapoznanie się z poniższą instrukcją.

1. Zgłoszenie zadania:

- Wniosek ROD z opracowanym kosztorysem

- Uchwała Walnego Zebrania

- Wniosek na Walne Zebranie + kosztorys inwestorski

- Oświadczenie o środkach finansowych

- Potwierdzenie delegatury/księgowej/

Dokumenty te powinny być złożone w Delegaturze do 14 dni od daty Walnego Zebrania. Delegatura w terminie 10 dni dostarcza dokumenty do biura OZ Śląskiego.

2. Uzupełnienie do dofinansowania

- Uchwała o wyborze Komisji Przetargowej

- Protokół Komisji

- Uchwała zatwierdzająca wybór wykonawcy

- Wniosek o pełnomocnictwo

-Bilans ROD

Dodatkowo jeśli wynika to z zapisów prawa budowlanego - Zarząd ROD dostarcza: pozwolenie na budowę z potwierdzeniem ostateczności decyzji

- brak sprzeciwu na wniosek zgłoszeniowy

- kosztorysy ofertowe - wszystkie

Komplet dokumentów ostatniego Walnego Zebrania, data przekazania do Delegatury.

3.Dokumentacjai ewidencja ogrodu sprawdzamy:

a/stan prawny ogrodu i potwierdzenie tego w dokumentach (akty notarialne, karta rejestracyjna A i B),

b/ ewidencja członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej i rejestr działkowców ROD.

c/czy ROD posiada aktualny plan przestrzennego zagospodarowania terenu ROD, czy nastąpiły zmiany w zagospodarowaniu ROD, czego dotyczą?( np. ilość bram, furtek)

d)prawidłowe udokumentowania zmian w planie zagospodarowania ogrodu, zgodnie z § 28 - 38 Regulaminu ROD,

e/kompletność dokumentów ostatniego Walnego Zebrania, data przekazania ich do Delegatury Rejonowej.

f/ przydział działek nowym członkom i prawidłowość dokumentów w tym zakresie,/czy jest podejmowana uchwała Zarządu/

g/ organizacja i realizacja działalności szkoleniowej oraz jej udokumentowanie.





W teczce działki sprawdzamy dokumenty działkowca:

a/sprawdzamy teczki osobowe dla użytkowników działek czy w nich znajdują się wszystkie dokumenty związane z przydziałem działki i jej zagospodarowania (karta C) do 17 01.2014 r. w teczce znajdują się wniosek kandydata na działkowca o przyjęcie w poczet PZD i przydzielenie działki w użytkowanie, uchwała Zarządu o przyjęcie w poczet PZD i przydział działki do użytkowania g od 18 stycznia 2014 r /przydział działek nowym członkom i prawidłowość dokumentów w tym zakresie,/

" prośba o zatwierdzenie praw do działki,

" uchwała w sprawie zatwierdzenia umowy przeniesienia praw do działki, uchwała o przyjęcie w poczet PZD.( Jeśli jest deklaracja nowego działkowca o chęci wstąpienie w poczet PZD) Uchwały podpisują : prezes i sekretarz ROD.

W teczce znajduje się Karta ewidencyjna każdej działki ( wpisujemy aktualnego użytkownika działki, przy zmianie użytkownika wpisujemy nowego ( nie prowadzimy od początku istnienia działki wpisujemy aktualnych użytkowników)

4.Zabezpieczenie mienia ogrodu:

a/aktualna polisa, data ważności, zakres ubezpieczenia i kwota ubezpieczenia,

b) ubezpieczenie NW ( ROD jest zakładem pracy i odpowiada za nieszczęśliwe wypadki, które się zdarzyły , w czasie wykonywania prac na rzecz ROD

ubezpieczenie OC

b/ sposób przechowywania gotówki w kasie i jej zabezpieczenie,( ubezpieczenie gotówki przy ubezpieczaniu budynku)

c/czy osoby odpowiedzialne za składniki majątkowe złożyły oświadczenia o przyjęciu odpowiedzialności materialnej( skarbnik, prezes, gospodarz)

6.W zakresie aktualnej sytuacji finansowej ogrodu :

1.Czy na drukach są podpisy osoby sporządzającej bilans, Prezesa i Skarbnika ROD,

2. Czy suma bilansowa aktywów jest zgodna z sumą bilansową pasywów,

3. Czy salda poszczególnych kont na B.O. /bilans otwarcia/ są zgodne z sumami bilansu zamknięcia na koniec poprzedniego roku,

a/ prawidłowość ewidencji nakładów na inwestycje rozpoczęte z uwzględnieniem czy zadania inwestycyjne zostały uchwalone przez Walne Zebranie, oraz czy rozpoczęcie zadania inwestycyjnego lub remontowego odbyło się zgodnie z Uchwałą nr 6/XXIV/2015 z dnia 15.012015.KR PZD., oraz wytycznymi Prezydium OZ ŚL w Katowicach z dnia 05.03.2015r.

b/ prawidłowość rozliczenia inwestycji zakończonych i zgodności z Zakładowym Planem Kont PZD ewidencji księgowej oddanych do użytku inwestycji

c/ rozliczenie otrzymanych dotacji i pożyczek na realizacje inwestycji , zgodnie z wytycznymi Prezydium OZ ŚL z dnia 05.03.2015r.

d/ czy zapasy towarów i materiałów ujęte w bilansie zostały zinwentaryzowane i rozliczone,

e/ czy osoby odpowiedzialne za powierzone im składniki majątkowe złożyły oświadczenia o przyjęciu odpowiedzialności materialnej,

f/ prawidłowość ewidencji analitycznej i syntetycznej należności i zobowiązań,

g/ terminowość regulowania zobowiązań i ściągania należności , czy salda są potwierdzone oraz czy zobowiązania nie są przeterminowane,

4.Prawidłowe podjęcie przez zarząd uchwały o jednorazowej opłacie wnoszonej przez nowego działkowca ustalonej przez ROD ( dawne inwestycyjne) od nowych działkowców( wyliczonej na podstawie majątku ROD i naliczanej każdego roku)

a/zgodne z uchwałą Walnego Zebrania pobieranie od członków opłat ogrodowych, zwłaszcza:

b/opłaty ogrodowej zgodnie ze Statutem PZD

c/opłaty energetycznejwyliczonej na podstawie bilansu za okres rozliczeniowy, różnicy między zebranymi od działkowców finansami a rzeczywistymi kosztami.

D /opłaty wodnej zgodnie z uchwałą nr 109/2012 udokumentowanie wysokości opłaty na podstawie licznika stanu zużycia i różnicy wynikającej z pobranych od działkowców opłat a fakturami, które płaci ROD.

5. Faktury za zakupione towary i materiały posiadają opisy i akceptację pod względem merytorycznym, formalnym i rachunkowym przez upoważnione osoby,

6.Konto bankowe - aktualna umowa, prowadzenie płatności za pomocą konta,

Aktualna lista osób wyznaczonych do dysponowania kontem ROD ( uchwała Zarządu wyznaczająca osoby do dysponowania kontem bankowym)( obowiązek prowadzenia rachunku bankowego ROD wynikającego z Uchwały nr 120/2006 Prezydium KR PZD z 15.09.2006 r.

Uchwały nr 104 /2015 Prezydium Krajowej Rady PZD z dnia 14 kwietnia 2015 r. w sprawie zatwierdzenia zasad rachunkowości i zakładowego planu kont stowarzyszenia ogrodowego PZD.

7.Okresowe inwentaryzacje składników majątkowych ogrodu, /roczna lub okresowa, uchwała Zarządu ROD powołująca Komisję do wykonania spisu z natury, oświadczenie osób materialnie odpowiedzialnych)

2.Finanse

a)Osoby odpowiedzialne za powierzone im składniki majątkowe składają oświadczenia o przyjęciu odpowiedzialności materialnej( skarbnik, prezes, gospodarz)

b/terminowe regulowanie zobowiązań i ściągania należności, salda są potwierdzone oraz zobowiązania nie są przeterminowane,

c/ terminowe przekazywania części opłaty ogrodowej /7gr.m2 powierzchni działek/ i jednorazowej opłaty od nowego działkowca /wpisowego / do OZŚL PZD w Katowicach

d/ przestrzeganie obowiązku wynikającego z Uchwały nr 120/2006 Prezydium Krajowej Rady PZD z 15.09.2006r. w sprawie prowadzenia rachunku bankowego w ROD,

e/ przestrzeganie utrzymania wysokości stanu gotówki w kasie ustalonego Uchwałą Zarządu ROD (tzw. pogotowie kasowe, nie więcej niż 1000 zł musi być na to uchwała Zarządu- każdego roku) oraz właściwego zabezpieczenia gotówki w kasie, ( gotówka ubezpieczona)

h/zasadność wykorzystania Funduszy Statutowego, Rozwoju i Oświatowego oraz,

i/ prawidłowość naliczenia istniejących w ROD Funduszy Statutowego, Rozwoju i Oświatowego oraz zasadność ich wykorzystania.

j/sprawdza, czy w danym roku obrachunkowym są zbierane od działkowców należności zgodne z uchwałami zatwierdzonymi przez walne zebranie

" składka członkowska

" ( opłata ogrodowa np. ( czy kwota od jednego m2, jest zgodna z uchwaloną przez walne zebranie)

" podwyższona opłata ogrodowa , zgodna z uchwałą Zarządu, podejmowaną każdego roku (w bilansie uwidoczniony jest majątek ROD wyliczona na podstawie którego liczymy podwyższoną opłatę ogrodową podzielona przez ilość działek )

5.Prowadzi się ewidencję druków ścisłego zarachowania i stosuje się ich rozliczenia

1. Wydajemy druki ponumerowane, opieczętowane, jeśli zostają druki nie wykorzystane zwracamy i wpisujemy do rejestru zwrot np. KP od nr 50-60.Podpisuje osoba , która wydawała druki i osoba, która je zwraca np. prezes, wiceprezes, skarbnik)

6.Prowadzimy rejestry:

delegacji ,

umów o pracę( lp., poz. w raporcie kasowym) ,

uchwał Zarządu.

W zakresie badania działalności z wybranych zagadnień sprawdzamy:

1/ prawidłowość wyboru i ukonstytuowania się Zarządu ( po ostatnim Zebraniu Sprawozdawczo- Wyborczym),

2/ zgodność ze Statutem PZD przeprowadzonych zmian w Zarządzie i Komisji Rewizyjnej w okresie kadencji,

3/ częstotliwość zebrań Zarządu, frekwencja członków Zarządu i Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej na posiedzeniach Zarządu i ich udokumentowanie ( protokoły z posiedzeń- czy w zeszycie o stronach numerowanych czy w inny sposób np. komputerowo, listy obecności, czy są zgodne z wytycznymi KR PZD( wzory otrzymane na szkoleniu w Delegaturze Rybnik 25 sierpnia 2015 r.)

4/ zgodność ze statutem zwołania ostatniego przed kontrolą Walnego Zebrania ROD, jego przebiegu i wykorzystania przez Zarząd wniosków wynikających z dyskusji członków PZD na Walnym Zebraniu.









Przykłady: Wynagrodzenia dla Zarządu wg Uchwały 36/2015 dla Zarządów I KOMISJI REWIZYJNEJ ROD.

Do 100 zł

Kwota świadczenia do 100 zł

Koszty uzyskania przychodu 111,25

Kwota opodatkowania (1-2 tj.100-111,25=0)

Podatek od świadczeń 18 % ( brak przychodu , podatek 0)

Do wypłaty 100 zł

Kwota powyżej 100 zł

Kwota świadczenia np. 250 zł

Koszty uzyskania przychodu 111,25

Kwota opodatkowania (1-2 tj.250 --111,25=138,75)

Podatek od świadczeń 18 % ( 138,75x 18%) 25 zł

Do wypłaty 225 zł

Świadczenia i nagrody dla Zarządu i Komisji Rewizyjnej ROD Podatek wpłacamy na PIT 4 R

Nagrody dla członków ROD ( działkowców i dla gospodarzy, którzy nie są członkami

Wypłacamy całą kwotę bez potrącania podatku. Osoba, której wypłacono nagrodę sama płaci podatek, po zakończeniu roku otrzymuje PIT 8 C

Płatnicy przekazują druk PIT-8C najpóźniej do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, którego informacja dotyczy (w przypadku sporządzania informacji w formie papierowej do końca stycznia roku następującego po rozliczanym roku kalendarzowym). Należy wpisać rok, za który składany jest druk, pole nie służy natomiast do podania roku, w którym druk jest składany. Informacja PIT-8C dotyczy całego roku podatkowego - nie należy zatem wystawiać wielu PIT-8C osobno za okresy związane z wykonywaniem funkcji płatnika przez kilka podmiotów. PIT-8C wystawia płatnik właściwy na dzień złożenia tej deklaracji, gdyby zmiany strukturalne miały miejsce po zakończeniu roku, lecz przed datą złożenia PIT-8C, funkcję płatnika realizuje podmiot przejmujący, nawet jeśli nie był zobowiązany do poboru jakiejkolwiek zaliczki w trakcie roku podatkowego.

W poz. 24 składający wykazać powinni rodzaj przychodów z tzw. innych źródeł, wypłacanych przez składających PIT-8C, od których podatnik samodzielnie musi zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych. Zgodnie z art. 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, podmioty, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 (z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c - zwolnionych z podatku oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego), są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego (stycznia w przypadku formy papierowej druku) następnego roku podatkowego, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu. W przypadku wypłat tego rodzaju podatnik sam musi ustalić i zapłacić należny podatek. Po zakończeniu roku podatnik rozlicza się na PIT 36

Dowód KP ( stosować druki opracowane przez PZD),przed przystąpieniem do ich używania należy je ponumerować oraz wpisać do Książki druków ścisłego zarachowania. Na każde przyjęcie gotówki wystawiamy druk KP. Nie wolno przyjmować gotówki na listy.( Zasady Rachunkowości i zakładowy plan kont)W KP nie wolno dokonywać poprawek w treści. Błędny druk należy anulować, pozostawić w bloczku i wystawić nowy druk KP.

Dowód KP wystawia się w trzech egzemplarzach:

" Oryginał otrzymuje wpłacający

" 1 kopia zostaje w raporcie kasowym

" 1 kopia zostaje w bloczku

Dowód KW wypłaca się np. przy zwrocie nadpłaty przez działkowców w dwóch egzemplarzach

" Oryginał otrzymuje wpłacający

" 1 kopia zostaje w raporcie kasowym

Nie wolno dokonywać poprawek w treści. Błędny druk należy anulować, pozostawić w bloczku i wystawić nowy druk KW. .( Zasady Rachunkowości i zakładowy plan kont Rozdz.8 str.90-91)

Przykład wyliczenia opłaty za energię elektryczną na walne zebranie

Okres rozliczeniowy w tym ogrodzie od września do września





Zestawienie zużycia energii elektrycznej w ROD " " w 2015 r.











Wzory pism dotyczące Ogrodowej Komisji Rewizyjnej i Zarządu ROD









OPŁATY POBIERANE OD DZIAŁKOWCÓW w ŚWIETLE PRZEPISÓW


1. Składka członkowska

2. Opłata ogrodowa - na pokrycie kosztów funkcjonowania ROD, w tym :

- wydatki na inwestycje, remonty i bieżącą konserwację infrastruktury ogrodowej;
- opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej terenu ogólnego i infrastruktury ogrodowej;
- ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne;
- wydatki na utrzymanie porządku i czystości;
- wydatki związane z zarządzaniem ROD (w tym partycypacja 0,07 na zarządzanie OZ i KR)

3. opłata za wodę zużytą przez działkowców

4. opłata za energie zużytą przez działkowców

5. opłata za śmieci powstałe na działce

Zarząd ROD zawiadamia działkowców o zmianie wysokości opłat ogrodowych poprzez zamieszczenie informacji w miejscu umożliwiającym każdemu działkowcowi zapoznanie się z tą informacją, a w szczególności poprzez jej zamieszczenie na tablicy informacyjnej lub stronie internetowej ROD. Zawiadomienia zarząd ROD dokonuje co najmniej 14 dni przed upływem terminu do wnoszenia opłat ogrodowych, nie później jednak niż do końca miesiąca poprzedzającego ten termin. (Art. 34 ustawa o r.o.d.)

OPŁATY POBIERANE OD DZIAŁKOWCÓW w ROKU NABYCIA DZIAŁKI w ŚWIETLE PRZEPISÓW


1. Opłaty ogrodowe ustalone przez Walne Zebranie ROD, jeżeli poprzedni użytkownik w danym roku jej nie uiścił

2. Opłata ogrodowa podwyższona o kwotę określoną przez Zarząd ROD przeznaczoną na pokrycie wydatków na inwestycje, remonty i bieżącą konserwację infrastruktury ogrodowej. Kwota ta nie może przekroczyć wartości infrastruktury ogrodowej przypadającej na jedną działkę w ROD Statut § 147 ust 1 pkt 1 (dawniej opłata inwestycyjna)
Z opłaty tej zwolniony jest działkowiec, który nabył prawo do działki od osoby bliskiej lub w drodze zamiany praw do działek w tym samym ROD.

3. Opłata ogrodowa podwyższona o kwotę określoną przez Okręgowy Zarząd PZD przeznaczoną na pokrycie wydatków związanych z zarządzaniem ROD. Kwota ta nie może przekroczyć 25% minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w obowiązujących przepisach Statut § 147 ust 1 pkt 2 (dawniej wpisowe)

4. Składka członkowska - jeżeli zostaje także członkiem Związku


Opłata energetyczna

*Uchwała 285/2015 Prezydium Krajowej Rady PZD z dnia 05.11.2015 r. w sprawie zasad korzystania z energii elektrycznej w rodzinnych ogrodach działkowych (BI 8/2015)

Sposób obliczania opłaty za energię elektryczną a opłata energetyczna (BI 3/2012)

Sposób obliczania ceny 1 kWh energii elektrycznej w PZD:

sumę do zapłaty wynikającą z faktury dzieli się na ilość zużytych kWh. Uzyskany wynik stanowi koszt 1 kWh
Np. suma faktury 2000 zł, ilość zużytych kWh to 2500,
więc 2000 zł : 2500 kWh = 0,80 zł / 1 kWh


WAŻNE: walne zebranie jak i zarząd ogrodu nie mogą ustalić innej ceny za 1KWh, gdyż nie są sprzedawcami energii elektrycznej.


Opłata energetyczna jest to corocznie uchwalana przez Walne zebranie członków ROD, na uzasadniony wniosek Zarządu ROD, opłata przeznaczona na pokrycie strat powstałych w trakcie przesyłu energii wewnątrz ogrodu. Podstawą obliczenia wysokości opłaty energetycznej jest różnica pomiędzy roczną opłatą za dostawę energii przez dostawcę zewnętrznego a środkami wynikającymi z sumowania wszystkich podliczników w ROD. Opłata wnoszona przez działkowców, których działki są podłączone do sieci ogrodowej. Wysokość ustalana jest na podstawie danych z roku ubiegłego o tzw. ubytkach energii elektrycznej między licznikiem głównym a podlicznikami, uwzględniając nadwyżki lub niedobory z poprzedniego roku. Opłata energetyczna nie może być wyliczana proporcjonalnie do zużycia 1 kWh oraz wliczana do ceny za 1 kWh wynikającej z faktury wystawionej przez dostawcę energii energetycznej.

Opłata wodna

uchwała 350/2015 Prezydium Krajowej Rady PZD z dnia 17.12.2015 r. w sprawie zasad ustalania i rozliczania opłaty wodnej w rodzinnych ogrodach działkowych

Opłata wodna ma na celu pokrycie kosztów związanych z ubytkami wody w ROD korzystających z wody dostarczanej przez dostawcę zewnętrznego.
Opłaty wodnej nie stosuje się w ROD korzystających z własnych ujęć wody.
Opłata wodna jest corocznie uchwalana przez Walne zebranie członków ROD, na uzasadniony wniosek Zarządu ROD.
Opłata wnoszona przez działkowców, których działki są podłączone do sieci ogrodowej.
Wysokość opłaty wodnej ustalana jest na podstawie danych z roku ubiegłego uwzględniając w szczególności koszty:

" ubytków wody w sieci między licznikiem głównym a podlicznikami
" ubytków wody z powodu awarii sieci w ciągu sezonu
" napełniania sieci wodą na początku sezonu oraz zrzutu wody na koniec sezonu
" odczytu stanów wodomierzy na poszczególnych działkach

Wysokość opłaty wodnej ustala się uwzględniając nadwyżki lub niedobory z poprzedniego roku. W przypadku wystąpienia nadwyżki nie można jej przeznaczyć na cele inne niż obniżenie opłaty wodnej w kolejnym roku oraz nakłady na sieć wodną ogrodową..


© 2016 ProjectName | created by yamaha8000